Sunday, December 27, 2009

ular tedung selar

hampir maghrib, ayah menjerit dari dapur..."adik, malam ni kita makan luar tau. lepas isyak!!" seronok!! terus bersetuju tapi masih liat untuk turun menuju ke bilik air. lambat lagi maghrib. terdetik dalam hati. padahal lagi 5 minit je kot. selepas azan maghrib (20 minit selepas sebenarnya), bergerak menuju ke bilik air. kejap! perlu check sama ada pintu telah dikunci atau belom. okeh! siap dikunci. umi tak lupa seperti biasa. hmm...pelik! sesuatu berlingkar di tepi kaki. tiba2 bergerak. terkejut mungkin. siapa yang terkejut?? aku atau dia??? kedua-duanya. melompat aku lalu berlari jauh2 sampai dapur. "umi!!!! ular!!!!!!" umi solat rupanya. takde respon.

menunggu sebentar. ular bergerak masuk ke bawah almari. haisy~ umi solat lame btol. aku belom solat. jadi, aku tinggal je macam tu tanpa meneruskan pemerhatian. diri perlu bersih tuk solat. tetiba terdengar suara umi bertanya, "pebenda adik???" lalu aku menjerit kembali, " ular bawah almari!!!"

selepas solat menuju ke rumah jiran meminta bantuan. ayah masih di masjid. kecoh satu rumah. semuanya berani2 takut. tapi alhamdulillah, semua selamat. ular dipukul sampai mati. huu~ melawan btol ular tu. mengembang leher bila dipukul.

ular tedung selar. nasib baik tak patuk aku waktu aku berdiri tepi dia...syukur =)

No comments: